Nevelési programunk
Helyi óvodai programunk a közoktatásról szóló – módosított – 1993. évi LXXIX. törvény 94. §-a értelmében az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja alapján készült.
Ebben integráltuk óvodánk sajátosságait – drámajáték, népi kismesterségek, játékos ismerkedés az angol nyelvvel, egészséges életmódra nevelés, sportolási lehetőségek -, amellyel a gyermekek komplexebb fejlődését, fejlesztését célozzuk meg.
Célok
– Egészséges, szellemileg érett, érdeklődő, fogékony, nagy tudásvágyú, gazdag ismeretanyaggal rendelkező, kiegyensúlyozott személyiségű gyermekek nevelése.
– A gyermekben rejlő lehetőségek kibontakozásának elősegítése.
– Értékközvetítés.
– A sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, szociális és pszichés érettség kialakítása.
Feladatok
– A gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlesztése az általános ismeretanyagot kiegészítve a kézműves tevékenységek, a drámajáték, a nyelvoktatás és a sport eszközrendszerével.
– Érzelmi biztonságot nyújtó derűs, szeretetteljes óvodai légkör megteremtése, a gyermekek testi, lelki, értelmi szükségleteinek kielégítése.
– Kreatív tevékenységek során alapkészségeik, kézügyességük, megfigyelőképességük, figyelmük, esztétikai ízlésük fejlesztése.
– Készségek, jártasságok alapozása, amelyek képessé teszik az együttélésre, felkészítik az iskolai életmód elfogadására.
A nevelés legfőbb területének a játékot tekintjük.
A játék a gyermek legfontosabb tevékenysége, személyisége alakulásának legfőbb tényezője. Óvodai életünket úgy szervezzük, hogy az együttes tevékenységek, közös játékok, séták, kirándulások sok és változatos ismerethez juttassák őket. Óvodapedagógusaink egész napi tevékenységét áthatja a játékosság, állandóan szeretetteljes, nyugodt légkört biztosítanak. A korosztályoknak megfelelő, esztétikus eszközöket válogatnak össze. Kihasználják a játék fejlesztő hatását, elősegítik a gyermekek adott fejlettségi szintjéről magasabb szintre való lépését.
Tanulás
Óvodánkban a tanulás folyamatos, nem szűkül le a szervezett ismeretszerzésre, a gyermek egész óvodai tevékenységét átszövi. A tanulási folyamatban hangsúlyozott az érzékelés, az észlelés, a képzelet, az érzelem, az akarat, a cselekvés. A gyermek ismeretei nagy részét az óvodai nap folyamán adódó spontán helyzetekben, természetes és szimulált környezetben, általunk kezdeményezett foglalkozásokon szerzi meg. Ennek feltétele a sok érzékszervet működtető tapasztalás lehetőségének a biztosítása, a gyermek megismerési vágya, az érzelmei, az érdeklődése és a kíváncsisága.
A játékba integrálva az egyéb tevékenységek – mese, vers, ének, rajz, szabad mozgás, munka, stb. – alkalmával is lehetőséget biztosítunk a gyermeknek az ismeretszerzésre, az ismerete rendezésére, gyakorlására, elmélyítésére.
A játékba integrált kötetlen fejlesztések mikrocsoportos formában történnek az egyéni bánásmód és a differenciált fejlesztés alkalmazásával.
A tanulás másik formáját a napirendben rögzített szervezett foglalkozások rendszere adja. Ekkor van lehetőség a gyermek különböző ismereteinek elmélyítésére, rendszerezésére.
A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végére
– A gyermek eljut a pontos, valósághű észleléshez és ezáltal ismerete megalapozott lesz.
– Képes lesz a figyelemösszpontosításra.
– Képes lesz a kreatív problémamegoldó gondolkodásra.
– Megismerkedik az ok-okozati összefüggésekkel.
– Megismerkedik a környezet mennyiségi, formai, színbeli különbségeivel.
– Az érzelmileg motivált cselekvése gondolkodási szintjéről eljut a fogalmi gondolkodásig.
Óvoda-család kapcsolata
Fontosnak tartjuk az óvoda és a család egymásrautaltságát, kölcsönös segítését a gyerekek nevelésében, az összefogást, összedolgozást. A család és az óvoda jó kapcsolata semmi mással nem pótolható pedagógiai hatások forrása. Mivel óvodánk kis létszámú, az egyes csoportokba a megszokottnál kevesebb gyermek jár, így a családias jelleg viszonylag könnyen megvalósítható. A személyes, jó kapcsolatok kialakítására törekszünk mind az óvónő-szülők, mind a szülők-szülők között. Szeretnénk, ha a szülő némileg az óvodai nevelés részesévé válna.
Az óvoda speciális szolgáltatásai |
Szolgáltatás |
Célja |
Drámajáték
|
Anyanyelvileg fejlett, világot megértő, önmagát kifejezni tudó gyerekek nevelése
|
Kézműves foglalkozás
|
Népi kismesterségek technikájának elsajátítása, természetes anyagok megismerése, finommotorika fejlesztése
|
Angol nyelv
|
Ismeretnyújtás játékos formában
|
Tartásjavító torna, Úszás/Korcsolyázás |
Egészséges, fejlett, jó mozgású,
helyes tartású gyerekek nevelése |
Kirándulások
|
Ismeretnyújtás,
tapasztalat átadása játékosan, változatos körülmények között |
Helyi kulturális rendezvények
(zenés műsor, báb-, gyermekszínház) látogatása |
Élmények nyújtása,
a hétköznapok megtörése. |
Logopédia
|
A gyermekek beszédhibáinak kijavítása, beszédfejlesztés
|
Iskolaérettségi vizsgálat
(hallás, látás, status) |
Kötelező szűrővizsgálatokkal az
egyes problémák kiszűrése |
GALÉRIA